Hoe de auto voorjaarsklaar maken

Regelmatig en correct onderhoud van de auto is uiterst belangrijk om de auto zo lang mogelijk aan zijn doel te laten beantwoorden. Vooral na de koude wintermaanden is het belangrijk om uw auto klaar te maken voor de komende lente. Als enkele belangrijke aspecten in acht worden genomen, kan de auto worden beschermd tegen langdurige schade.

Het uitgangspunt: een grondige wasbeurt

Allereerst is het raadzaam om eventuele afwerking naar achteren te schuiven en u te concentreren op een grondige wasbeurt van de auto. Voor lichte vervuiling volstaat natuurlijk een emmer water en een spons. Voor auto's die in de winter zware schade hebben opgelopen, is een voorwas met een hogedrukreiniger aan te raden om het grove vuil te verwijderen. Reinig vervolgens de lak, velgen, bodem en afdichtingen van de auto. Het is belangrijk om strooizout te verwijderen en het voertuig te beschermen tegen onnodige corrosie. Naast de genoemde onderdelen is er niets op tegen om de wielkasten en de motor te reinigen.

Controle van het lakoppervlak

Naast strooizout is autolak gevoelig voor hagel, steenslag, vogelpoep of plantensporen van welke omvang dan ook. Als zich in dit verband in de loop van de afgelopen maanden resten hebben gevormd, moeten deze zo goed mogelijk worden verwijderd. Kleine defecten kunnen bijvoorbeeld met een retoucheerpotlood worden behandeld. Krassen op het lakoppervlak kunnen doeltreffend worden verwijderd door met de hand te polijsten. Onervaren gebruikers moeten afzien van het gebruik van een polijstmachine, aangezien het risico op grote schade drastisch toeneemt. Ernstige lakschade moet worden gerepareerd door deskundig werkplaatspersoneel.

Degelijke veercontrole in een werkplaats

Veel defecten zijn verborgen of gewoon moeilijk op te sporen door leken. Als u een bepaald onderdeel ontdekt dat tekenen van slijtage vertoont en het zelf wilt vervangen, kunt u de betreffende onderdelen bijvoorbeeld bij DAPARTO verkrijgen. In principe raden deskundigen aan om eenmaal per jaar een voertuig- en techniekcontrole in een werkplaats te laten uitvoeren om eventuele slijtageverschijnselen zo vroeg mogelijk te ontdekken. Vooral pollenfilters en cabineluchtfilters alsmede de V-riem en/of distributieriem zijn gevoelige onderdelen van het voertuig. Ook de motorolie en de koelvloeistof moeten regelmatig worden gecontroleerd.

Het juiste moment om banden te vervangen

Van oktober tot Pasen ("van O tot O") kunnen winterbanden met een gerust hart op het voertuig blijven zitten. Daarna is er meestal geen reden om geen zomerbanden te monteren. Rond Pasen kan het echter op sommige plaatsen vriezen. Daarom is het des te belangrijker de weersontwikkeling in deze overgangsperiode in de gaten te houden en daarop te reageren. Ook het meten van de profieldiepte van zomerbanden maakt deel uit van de autozorg. Deze moet minimaal 1,6 millimeter zijn. In dit verband wordt 3 millimeter als optimaal beschouwd. Onder bepaalde omstandigheden kan een onvoldoende profieldiepte leiden tot een boete van 60 euro en een punt in het "verkeersovertredersregister" in Flensburg.

Controle van de algemene veiligheid is essentieel

De voorjaarsverzorging van de auto moet altijd eindigen met een uitgebreide controle van de algemene veiligheidsaspecten. Eventuele problemen moeten schriftelijk worden vastgelegd in een lijst en vervolgens met een deskundige worden besproken. Zo moet bijvoorbeeld de verbanddoos in de kofferbak worden gecontroleerd op zijn duurzaamheid. Als deze is verlopen, moet hij worden vervangen. Bovendien moeten zowel de gevarendriehoek als het opvallende vest bij de hand zijn in geval van nood. Wie goed voorbereid is, kan in kritieke situaties snel hulp bieden en erger voorkomen.