Wist je dat het gebruik van lampen in en om je auto vroeger begon met kaarslicht en olielampen? De verlichting van je auto, zoals je achterlicht bijvoorbeeld, speelt een zeer belangrijke rol in de algemene veiligheid van jou en andere weggebruikers. Daarnaast zijn er nog verschillende andere lampjes, op je dashboard bijvoorbeeld, die je liever niét ziet oplichten. In deze blog bespreken we alles wat er te weten valt over lampen waaronder het achterlicht van je auto – van hun geschiedenis tot hun huidige toepassingen. Als je nu ook wilt weten waarom de kleur van je achterlicht rood is, of waarom de achterlichten van een Formule 1-auto kunnen knipperen, ben je hier aan het juiste adres!
Van kaars tot achterlicht
De geschiedenis van autoverlichting is lang en interessant. Achterlichten, koplampen en andere vormen van autoverlichting hebben een lange weg afgelegd sinds de eerste auto werd gebouwd. De eerste auto’s hadden geen enkele vorm van verlichting, behalve misschien een paar olielampen of zelfs kaarsen. De bedoeling van deze lampen, zoals het achterlicht vandaag de dag, was voornamelijk om zichtbaar te zijn voor andere weggebruikers. Zoals je je kon voorstellen, maakte het gebrek aan goede verlichting het erg moeilijk om ’s nachts of bij slecht weer te rijden. Een kaars of olielamp diende destijds overigens ook als achterlicht. In combinatie met het gebrek aan straatverlichting op veel plekken, werd de automobiel daarom meestal overdag gebruikt. De eerste autorace vond dan ook overdag in Frankrijk plaats, waarbij de gemiddelde snelheid op 16 kilometer per uur lag.
Een helder licht
Pas rond 1900 werden de eerste echte lampen gebruikt in de auto. We hebben het hier over de carbidlamp. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, werd de carbidlamp nog op sommige auto’s (en fietsen) gebruikt tot 1945, waarna we overgingen op elektriciteit. De eerste automodellen bijvoorbeeld, hadden vaak een carbidlamp als koplamp en een olielamp als achterlicht. De reden hiervoor was dat een carbidlamp een fel wit, licht afgeeft, waardoor het makkelijker werd om de straten in het donker te zien.
Wetgeving en regelt omtrent je achterlicht en meer
Zoals je inmiddels in de gaten hebt, hebben we een lange weg afgelegd vanaf het kaarslicht dat in de eerste automobielen werd gebruikt. In de loop der jaren is de autoverlichting steeds verder ontwikkeld en verbeterd. Ook achterlichten zijn nu veel helderder en beter zichtbaar. Het is dan ook niet vreemd dat we inmiddels te maken hebben met een heldere wet- en regelgeving als het op de lampen van je auto aankomt. Enkele regels zijn bijvoorbeeld:
- Alle lichten die naar voren richten moeten wit of geel zijn.
- Het achterlicht moet rood zijn, om geen enkele verwarring te veroorzaken.
- Het knipperlicht aan de achterkant van je auto moet oranje of rood zijn.
- Je achteruitrijlicht moet geel of wit zijn
Waarom moet een achterlicht rood zijn?
Het spreekt voor zich dat iedereen zich aan dezelfde regels moet houden als het op de kleuren van autoverlichting aankomt om zo veel mogelijk verwarring te voorkomen. Het laatste wat we willen zijn ongelukken op de weg! Toch is het logisch als je je nu afvraagt waarom het achterlicht van je auto verplicht rood moet zijn. Het antwoord hierop is dat rood vaak wordt geassocieerd met gevaar op de weg en waarschuwingstekens. Bij rood bijvoorbeeld, moet je ook stoppen voor een stoplicht. Sinds 1949 is in het Verdrag van Genève inzake het wegverkeer onder andere besloten dat de kleur van het achterlicht wereldwijd rood moet zijn.
Waarom knippert het achterlicht van een Formule 1-auto?
Het achterlicht van een Formule 1-auto heeft echter zo zijn eigen regels waar het aan moet voldoen. Zo kan dit achterlicht in zeldzame gevallen ook groen zijn! Dit gebeurt echter alleen als iemand zijn debuut maakt als Formule 1-coureur. Daarnaast wordt de kleur rood van het achterlicht gewoon gebruikt als achterlicht. Als dit licht knippert, is het een waarschuwing voor andere coureurs dat de auto mogelijk langzamer kan zijn doordat de auto warmte-energie van de uitlaat aan het terugwinnen is. Hierdoor wordt de auto tijdelijk langzamer op rechte stukken en remt hij zwaarder af.
Rijden met verlichting
Autoverlichting heeft in de loop der jaren dus een lange weg afgelegd! Zo kunnen we nu veilig in het donker rijden met onze koplamp, en zelfs groter licht inschakelen op stukken waar er bijvoorbeeld geen straatverlichting is. Ook is het nu duidelijk dat iedereen zijn achterlicht sinds 1949 verplicht rood moet zijn omdat de kleur rood in het verkeer het meest wordt geassocieerd met een waarschuwing. Tenslotte is het erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je auto voldoet aan de nieuwste regels en voorschriften als het op verlichting aankomt. Een kapot achterlicht bijvoorbeeld, kan je anders al snel 150 euro kosten!