Steeds warmere zomers, hoe belangrijk zijn zomerbanden nu?

Auto mechanic holds two new tires, repairing service. Worker repairs car tyre in garage, professional automobile inspection in workshop

Hoe heet wordt asfalt eigenlijk tijdens de zomer?

In Nederland is er geen wet die jou verplicht om zomerbanden onder de auto te hebben wanneer het zomer is. Ook zijn winterbanden niet verplicht, zelfs niet in bijzonder winterse omstandigheden. De Nederlandse overheid gaat er duidelijk vanuit dat jij als automobilist de juiste keuze kunt maken voor de banden onder de auto. Toch zijn er redelijk veel Nederlanders die in de zomer rijden op winterbanden of de all-season banden die bijzonder populair zijn. Is dat wel zo verstandig nu de zomers steeds heter worden of is dit echt het moment om je te verdiepen in het aanbod aan zomerbanden?

Om te zien waarom zomerbanden belangrijk zijn tijdens hete zomers, hoeven we eigenlijk alleen maar naar de temperaturen van het asfalt te kijken. Op een zomerdag met volle zon zijn temperaturen van 42 graden Celsius redelijk standaard. Is het echt warm en staat de zon langere tijd op het asfalt (wat standaard is omdat wegen doorgaans weinig schaduw krijgen), dan gaat de temperatuur met gemak over de 50 graden Celsius heen. Ter vergelijking: bij 62 graden kun je letterlijk een ei bakken op het asfalt. Dit is overigens niet iets dat we je aanraden.

Dit probleem is overigens groter dan menigeen denkt

Hoewel we het hier vooral over zomerbanden willen hebben, is dit een uitstekende plek voor een klein uitstapje. Asfalt is zwart van kleur, terwijl dit niet ideaal is. Zwart reflecteert geen zonlicht, wat betekent dat het wegdek de hitte van de zon vasthoudt. Asfalt is daarnaast veel zwakker dan veel mensen denken. Bij hoge temperaturen (boven de 60 graden doorgaans) vervormt het asfalt en laten delen los. Niet alleen het gewicht van al het passerende verkeer is dus schadelijk voor het asfalt, hete zomerdagen eisen ook hun tol.

Er wordt al volop geëxperimenteerd om een oplossing te vinden, zoals met het vasthouden van regenwater of het toevoegen van wit gesteente om zo minder hitte vast te houden. Alle mogelijke oplossingen gaan echter bijzonder veel geld kosten, omdat grote delen van het wegdek vervangen of aangepast moeten worden. Constant zout en pekelwater blijven strooien is uiteraard ook geen optie.

Terug naar de zomerbanden

Zomerbanden worden aangeraden bij temperaturen hoger dan 7 graden Celsius. Zomerbanden presteren nou eenmaal beter bij warme omstandigheden en warm wegdek omdat zij harder zijn dan de winterband. Een winterband heeft een zachtere compound omdat zij dan flexibel kunnen blijven bij lage temperaturen.

Rijd je met een winterband over wegdek dat rond de 50 graden zit, dan zorgt de zachte rubbersamenstelling ervoor dat de band extreem snel slijt. Je hebt simpelweg een véél hardere compound nodig om versnelde slijtage van de band tegen te gaan.

Concreet kies je voor een zomerband bij zeer warme dagen omdat:

  • Deze banden veel langer meegaan en minder snel slijten
  • De betrouwbaarheid van de banden veel hoger ligt
  • De remweg korter is met een band die geen deeltjes verliest tijdens het remmen
  • De wegligging optimaler is
  • Deze banden geen deeltjes verliezen die vervolgens aan de auto en in de remmen komen te zitten

Kanttekening hierbij is dat je met zomerbanden evengoed wél asfaltdeeltjes aan de auto krijgt. Dit is onvermijdelijk omdat het wegdek op bepaalde delen loslaat en dat heeft helaas niets met jouw bandenkeuze te maken.

Kan ik gewoon door blijven rijden op mijn all-seasons?

Er wordt vaak gesteld dat all-season banden (of vierseizoenbanden, of een van de vele andere benamingen voor dit type autoband) geschikt zijn om te rijden in zomerse én winterse omstandigheden. Tot op bepaalde hoogte is dat correct. Deze banden combineren de sterke eigenschappen van zowel winterbanden als zomerbanden, waarmee zij heel het jaar gebruikt kunnen worden. Zouden de weersomstandigheden heel het jaar door gematigd zijn, dan zou dit een prima band zijn.

Bij extremere winters en hetere zomers kun je dit gemakkelijk in twijfel trekken. Een all-season band presteert verre van optimaal op besneeuwd wegdek en bij minus 20 graden Celsius. Dat geldt ook voor de zomerse dagen. Is het asfalt heter dan 50 graden, dan zal een all-season band ook versneld slijten en heeft de band geen schijn van kans tegenover de kwalitatieve zomerbanden van de topmerken.

Wat als het wegdek nog heter wordt in de zomer?

Zijn zomerbanden de perfecte oplossing wanneer de temperaturen nog verder oplopen? Nee, helaas niet. Er komt namelijk een moment waarop het asfalt letterlijk begint te smelten en delen van het wegdek los zullen laten. In dat geval is de keuze voor de band niet langer relevant omdat er simpelweg niet op het wegdek gereden kan worden.

Merk je dat het asfalt op de weg te heet is en zie je dat delen van het asfalt loslaten? Overweeg dan de auto thuis te laten staan, idealiter op een oprit van steen of tegels en niet op het asfalt.

Welke banden kies je voor de hete zomerdagen?

Samenvattend kunnen we stellen dat kwalitatieve zomerbanden de enige juiste optie zijn op de hetere zomerdagen aangezien de temperaturen van het asfalt gemakkelijk over de 50 graden Celsius kunnen komen en geen enkele andere band hier bestand tegen is.