Gamen en de metaverse

Videogames zijn altijd een goede kandidaat geweest voor virtual reality (VR). Zelfs oude spellen zoals Minecraft en Second Life bevatten elementen van de toekomstige metaverse, zoals 3D-avatars, werelden die kunnen worden gebouwd en de manier waarop de spellen worden gespeeld. In deze spellen kunnen spelers hun personage gebruiken om items te bouwen net als hoe wij dat in ons dagelijkse leven doen.

Bedrijven zoals Meta en Epic Games willen een verbonden universum met virtual reality bouwen om gaming een nieuw thuis te geven.

In een recent onderzoek zei 59% van de experts uit de industrie dat VR-investeringen de komende jaren vooral in de gamewereld zullen domineren. Uit datzelfde onderzoek bleek dat 64% van de experts verwacht dat gaming het grootste potentieel heeft om te profiteren van VR, naast alle andere gebruiksscenario’s.

In dit artikel kijken we naar hoe gaming eruit kan zien in de metaverse, hoe snel je zou kunnen beginnen en enkele van de mogelijke valkuilen die moeten worden vermeden.

Wat is de metaverse

De metaverse is een virtuele wereld die is ontworpen om gebruikers van over de hele wereld met elkaar te verbinden via een gedeeld digitaal platform dat is gebouwd voor communicatie. Het is een verenigde VR-ruimte waar gebruikers met elkaar en de digitale wereld om hen heen kunnen communiceren via geavanceerde hardware en software voor mens-computerinteractie (HCI). Bedrijven die aan de metaverse werken, maken gebruik van toonaangevende technologieën zoals 3D-reconstructie, augmented reality, virtual reality, IoT, kunstmatige intelligentie en blockchain om krachtige versies van de metaverse te ontwikkelen.

Veel mensen zijn geïnteresseerd in de metaverse. Doordat alles op één platform wordt samengevoegd, hoeven spelers dat platform niet in te schakelen of te verlaten. Het blijft bestaan zelfs nadat alles is uitgeschakeld. Bovendien zorgt Metaverse voor opwinding bij spelers door virtuele ruimte te bieden voor een digitale replicatie van onze wereld.

Hoe ziet gaming in de metaverse eruit

Momenteel is VR-gameplay beschikbaar als op zichzelf staande applicaties die je op je desktop, VR-apparatuur of mobiele telefoons kunt installeren om deel te nemen aan een meeslepende vertolking van traditionele videogames.

Het belangrijkste verschil is dat de wereld in spellen nu verschijnt als een driedimensionale VR-wereld die je in 360 graden kunt bekijken en bijna kunt ‘aanraken’ door middel van een realistisch gevoel van waarneming.

De metaverse (voor het eerst genoemd in een sciencefictionboek uit 1992) breidt dit concept verder uit. Het stelt dat je meerdere VR-games met elkaar kunt verbinden – en eigenlijk elke VR-toepassing of -ruimte – om een ​​enkele omgeving voor gebruikers te creëren.

Ze zouden in en uit games kunnen navigeren, in verschillende ruimtes met dezelfde spelers kunnen communiceren en zelfs hun winsten overdragen zonder de VR-headset af te hoeven zetten.

In deze context zal gaming de volgende kenmerken hebben:

  • Games-as-platforms – Gaming in de metaverse zal veel flexibeler worden. Gebruikers kunnen iets toevoegen aan de virtuele wereld, hun eigen inhoud creëren, kleinere spellen binnen een game bouwen en de gameomgeving behandelen als een platform voor andere activiteiten.
  • Sociaal gamen – De metaverse is een sociale ruimte, wat het onderscheidt van de traditionele eenzame VR-ervaring. Multiplayer games krijgen een extra dimensie omdat spelers vrienden uit de echte wereld kunnen uitnodigen, met andere spelers kunnen communiceren, relaties kunnen opbouwen, enz.
  • Speel om te verdienen – Dit wordt een cruciaal onderdeel van games in de metaverse. Naast het volgen van lineaire verhalen en regels, kunnen spelers winstgevende activiteiten ondernemen. Een eenvoudig voorbeeld: ze kunnen de activa die ze in het spel hebben gewonnen misschien verkopen aan andere gebruikers voor crypto. Of in een online casino in de metaverse gokspellen spelen.
  • De mogelijkheden van draagbare game-assets – De interoperabele architectuur van de metaverse zou de overdacht van activa mogelijk kunnen maken. Wapens of avatars van een bepaald spel kunnen overdraagbaar worden gemaakt om in een andere omgeving te worden gebruikt. 
  • Mixed reality-ervaring – De metaverse maakt gebruik van AR en MR om een ​​meer organische ervaring te bieden. Gaming in de metaverse kan mixed reality bevatten, waarbij gebruikers van groepstekst in AR naar een MR-bordspel overstappen en vervolgens naar een volwaardige VR-wereld gaan.

De metaverse bevindt zich nog in de beginfase, maar veel bedrijven hebben al platforms voor online games gelanceerd voor deze volgende generatie. Decentraland en Sandbox zijn voorbeelden van futuristische projecten en grote technologische bedrijven zoals Microsoft en Facebook werken momenteel aan hun unieke Metaverse-projecten. Daarom zullen we in de toekomst zeker een metaverse hebben om verschillende games in te spelen en met andere spelers te communiceren.